POMANJKANJE ŽELEZA – Ali veš?!

pomanjkanje zeleza

Ali veš, da je pomanjkanje železa velik problem svetovnega prebivalstva?

Železo sodeluje pri celičnem dihanju in je v našem telesu zelo pomembno. Poleg ostalega, po telesu prenaša kisik, tako, da ga veže na hemoglobin v rdečih krvničkah. Sodeluje tudi pri presnovi aminokislin, alkohola, maščob, vitamina A in številke druge reakcije.

Zadosten vnos železa izboljša raven energije, podpira kognitivno delovanje, podpira imunski sistem in lahko izboljša razpoloženje. Pomanjkanje železa je najpogostejša prehranska pomanjkljivost na svetu. Lahko je posledica prehrane ali posledica celiakije ali drugih motenj črevesne absorpcije.

Železo je eden izmed najbolj pomembnih, znanih in raziskanih mikro mineralov v telesu. 30 odstotkov svetovnega prebivalstva je anemičnih, polovica zaradi pomanjkanje železa.

Poznamo hemsko železo in nehemsko železo. Hemsko železo najdemo v svojem telesu in živilih živalskega izvora. Nehemsko pa je v rastlinski prehrani in nekaj v živalski. Nehemsko železo se absorbira veliko slabše, zato je pomanjkanje železa pri veganih veliko večje in je včasih dobro poseči po prehranskem dodatku železa <.

Pri anemiji zaradi pomanjkanja železa lahko pride do naslednjih simptomov:

  • glavobol in omotičnost,
  • pekoč jezik in razpoke v kotičkih ust,
  • utrujenost,
  • krhki nohti in lasje,
  • zmanjšana odpornost na okužbe in težje prenašanje nizkih temperatur,
  • razdražljivost,
  • slabša koncentracija …

Absorpcijo železa lahko izboljšamo z vitaminom C. Ta pomaga pretvarjati nehemsko železo iz zelenjave v hemsko. Njegovo absorpcijo zavirajo fitati, polifenoli (pravi čaji, kava, stročnice, žita …)

Pomanjkanje železa je bolj pogosto tudi pri ženskah, saj bi morale med menstruacijo posebno pozornost nameniti vnosu železa.

V KATERI HRANI NAJDEMO NAJVEČ ŽELEZA?

Največ ga vsebujejo jetra in drobovina od živalskih virov. Med rastlinskimi viri pa ga največ najdemo v sezamu, lanenem semenu, fižolu in polnozrnati moki (vendar je absorbcija veliko slabša).

PRIPOROČEN DNEVNI VNOS ŽELEZA

Priporočen dnevni vnos za železo je 14 mg. To velja za odrasle osebe.

PREHRANSKO DOPOLNILO ŽELEZA

 

Sandra Mestek

Sandra Mestek

Prehranska svetovalka, bioterapevtka (Po metodi Marjana Ogorevca in Tadeja Pretnerja),
AFP osebna trenerka in učiteljica AkroJoge.